Wie kent het niet? Je rent de huisartsenpraktijk binnen, kijkt op je horloge: net twee minuten op tijd. Je neemt plaats in de overvolle wachtkamer. Even aan de assistente vragen hoe lang de wachttijd duurt zit er niet in, omdat zij non-stop aan de telefoon zit. Om je heen raakt een moeder steeds wanhopiger door haar huilende peuter; een man in een net pak kijkt om de vijf minuten geïrriteerd naar zijn horloge; een oude man achter een rollator loopt strompelend de wachtkamer binnen en wordt ook nog eens als eerste naar binnen geroepen door de huisarts. Inmiddels zit jij dertig minuten te wachten en heb je alle whatsapp berichten en mails van de dag al beantwoord. 'Hoe is dit mogelijk?', vraag je je af.
Goede vraag!
Waarom er ooit verzonnen is dat een huisartsenconsult maar tien minuten mag duren, is mij ook een raadsel. Na de Coronaperiode is in de meeste huisartsenpraktijken een standaard consult vijftien minuten geworden. Dit voelde destijds als een hele verademing, maar ook dit went snel en ook nu lopen spreekuren weer uit. Is een klacht dan echt niet te beoordelen en behandelen in vijftien minuten? Ja, het kan wel, maar dan moet alles wel meezitten:
Allereerst geldt in het algemeen 1 klacht = 1 consult. In de praktijk wordt er toch vaak een tweede 'kleine' vraag eraan toegevoegd. En niet elke huisarts kan die om-hulp-zoekende-ogen van de patiënt netjes verzoeken een andere keer hiervoor terug te komen. We blijven toch people pleasers, en willen dat de patiënt tevreden de deur uit gaat.
Ten tweede is er een breed scala aan hoe informatie kan worden overgebracht. De één maakt er een mooie opsomming van en komt zelf al met een duidelijke hulpvraag terwijl de ander eerst een uitvoerige beschrijving geeft over welke boodschappen er precies gedaan zijn voordat ze struikelde over het stoepje buiten bij de supermarkt.
Ten derde zit er een groot verschil in de complexiteit van de klacht. Heb je net één dag buikpijn of kom je vanwege de hoofdpijn die al zes maanden lang speelt, waarbij een second opinion bij een Neuroloog ook geen antwoord gaf op hoe je er vanaf komt? Mocht het laatste van toepassing zijn, en je krijgt als huisarts zes van dit soort klachten achter elkaar, ben je allang blij dat de uitlooptijd niet meer dan dertig minuten is.
Wat kan je dan zelf doen om jouw consult soepel te laten verlopen?
- Bedenk van tevoren wat je hulpvraag is: wil je een sterkere pijnstilling, wil je weten waar de klacht vandaan komt of denk je bijvoorbeeld aan een verwijzing?
- Speelt de klacht al langer en/of heb je al meerdere oplossingen zelf geprobeerd? Schrijf op een briefje de belangrijkste punten die je wilt doorgeven, zodat je niks vergeet. Merk je dat het briefje wel heel lang wordt, vraag extra tijd bij de assistente bij het maken van de afspraak.
- Bedenk dat wij als huisarts er vanuit gaan dat iemand voor één klacht komt, mocht je twee of meer vragen hebben, geef dit dan altijd aan de assistente door. We hebben hier een zogenaamd dubbel consult voor in de agenda, waarbij de tijd voor je afspraak verruimt wordt naar twintig of dertig minuten.
- Vermijd de kledingcombinatie blouse+shirt+hemd, als er bijvoorbeeld naar de longen geluisterd moet worden. Kies voor een lekkere comfortabele outfit die ook nog eens goed op te stropen is voor een bloeddrukmeting.
- Wil je echt zeker weten dat het niet uitloopt? Kies dan voor de allereerste afspraak in de ochtend, alleen een spoedvisite kan dan nog roet in het eten gooien.
Reactie plaatsen
Reacties